صفحه 369
مسئله 2418- اگر حفظ جان مسلمانى يا عدّهاى
از مسلمانان بر تشريح انسان متوقّف باشد و تشريح غيرمسلمان امكان نداشته باشد،
تشريح مسلمان جايز است، بنابراين در اين زمان كه طب متوقّف بر تشريح بدن انسان است،
بايد از تشريح ميّت غير مسلمان استفاده شود و اگر غير مسلمان نباشد، تشريح مسلمان
با اذن ولى يا حاكم شرع جايز است و موجب ديه هم نيست.
مسئله 2419- اگر حفظ جان مسلمانى يا عضوى از
او بر پيوند عضوى از اعضاى ميّت مسلمانى متوقّف باشد، قطع و پيوند آن عضو با اذن
آن ميّت قبل از مردن يا اذن ولىّ او يا حاكم شرع بعد از مردن او جايز است و ديه هم
ندارد و اگر آن ميّت غيرمسلمان باشد، اذن هم لازم نيست.
مسئله 2420- اگر عضو ميّت بعد از پيوند حيات
پيدا كند، از عضويّت ميّت در مىآيد و نجس و ميته نيست، بلكه اگر عضو حيوان نجس
العين نيز پيوند شود حكم چنين است.
مسئله 2421- اگر براى اثبات جرم احتياج به
تشريح بدن ميّت شود، با اذن ولى او يا حاكم شرع جايز است.
مسئله 2422- انسان مىتواند عضوى از اعضاى
خود، نظير كليه يا چشم و مانند اينها را در حال حيات بفروشد، چنانکه مىتواند پول
بگيرد و اجازۀ قطع عضوى از اعضاى خود را پس از مرگ بدهد.
مسئله 2423- تزريق خون انسانى به انسان ديگر
جايز است، خواه خون مسلمان باشد يا كافر، مرد باشد يا زن، و خريد و فروش خون براى
اين منظور مانعى ندارد.
مسئله 2424- دست زدن به مردههايى كه تشريح
مىكنند، اگر از مسلمان باشد و آن را غسل داده باشند، غسل ندارد، و در غير اين
صورت بايد غسل كنند، مگر اينكه از دستكش استفاده كرده باشند
مسئله 2425- تغيير جنسيّت (بر فرض امكان)
يعنى مرد خود را زن، يا زن خود را مرد و يا خنثى خود را مرد يا زن نمايد، اگر داعى
عقلايى در آن باشد، مانعى ندارد و در احكام، حال فعلى او مناط است.
مسئله 2426- عقيم كردن مرد يا زن خود را و
همچنين بستن لولهها، اگر داعى و انگيزۀ عقلايى بر آن باشد، اشكال ندارد، ولى بايد
زن با رضايت شوهر و شوهر با رضايت زن اين كار را انجام دهد.
صفحه 370
مسئله 2427- در تشريح، نگاه كردن مرد به بدن
زن و نگاه كردن زن به بدن مرد و نگاه كردن به عورت ديگرى و همچنين دست زدن به بدن
نامحرم، اگر پيشرفت علم متوقّف بر آن باشد مانعى ندارد، و در صورتى كه بتواند در
دست زدن به بدن نامحرم از دستكش استفاده كند، بايد استفاده بنمايد.
مسئله 2428- تحقيقات روى حيوان در علم پزشكى
يا جرّاحى و مانند اينها، اگر پيشرفت علم متوقّف بر آن باشد اشكال ندارد، ولى
تحقيقات روى انسان موقعى جايز است كه علاوه بر رضايت او، خطر جانى و روحى و جسمى
براى او نداشته باشد.
مسئله 2429- كورتاژ يكى از گناهان بزرگ در
اسلام است و چنانکه گذشت علاوه بر گناه، كفّاره نيز دارد، ولى اگر از نظر پزشک متخصّص و
متديّن حفظ جان زن متوقّف بر آن باشد، مانعى ندارد.